Copywriting jako zawód i powoÅ‚anie – czyli jak wa
Copywriting jako zawód i powoÅ‚anie – czyli jak walczyć o klienta sÅ‚owem
autorem artykułu jest Maciej Chmielowski
.. a bez niego nic siÄ™ nie stanie, co stać siÄ™ powinno. Zarówno przedsiÄ™biorcy, jak ich klienci nie zdajÄ… sobie zazwyczaj sprawy z tego, jak ważne dla ich przekazu jest sÅ‚owo. CzÄ™sto bagatelizuje siÄ™ jego rolÄ™ na stronie www. Niestety. DziÄ™ki różnym ukÅ‚adom słów w zdaniu możesz oddziaÅ‚ywać na czytajÄ…cego Twój tekst w różny sposób. Repertuar doboru słów do osiÄ…gniÄ™cia zaÅ‚ożonych celów jest tak bogaty, że możesz skÅ‚onić klienta do zrobienia dokÅ‚adne tego, czego chcesz ! klient zazwyczaj uważa, że nic nie jest w stanie go zaskoczyć, bo „zna już te wszystkie chwyty”, dziÄ™ki czemu jest odporny na „reklamowÄ… propagandÄ™”. Tu wÅ‚aÅ›nie zaczyna siÄ™ granica pola do popisu dla sprawnego copywritera. Deklarowana odporność na reklamÄ™ – powinna być dla Ciebie wyzwaniem !!
Copywrtier – osobowość schizofreniczna ;)
Dobry copywriter to nie tylko dobry psycholog, ale też aktor, pracownik wywiadu i wirtuoz słowa. Wie jak napisać tekst żeby w zależności od potrzeb został zapamiętany, poinformował o czymś, wpłynął na decyzję zakupu/kontaktu, skutecznie reklamował, zachęcająco oferował lub spełniał każdą inną, potrzebną rolę.
Copywriter musi siÄ™ wczuć w rolÄ™ odbiorcy pisanego przez siebie komunikatu oraz zleceniodawcy. PrzeglÄ…da możliwie jak najwiÄ™cej dostÄ™pnych materiałów na temat, o którym ma pisać, po to, by po przeczytaniu tekstu nikt nie powiedziaÅ‚ „no Å›wietnie, super oferta, ale..”
Każde „ale” na koÅ„cu tekstu to ogromna porażka piszÄ…cego ! Dobry corpywriter, zazwyczaj dlatego jest dobry, że nie zostawia odbiorcy z żadnymi obiekcjami ! przewidzi możliwe wÄ…tpliwoÅ›ci i rozwieje je zanim przyjdÄ… one do gÅ‚owy klientowi.
Copywriting to poniekąd sztuka wymagająca od piszącego choćby minimalnego, ale jednak, rozdwojenia jaźni. Musi być klientem i oferującym, musi szukać informacji i kreować nowe, niczym agent wywiadu śledzić pomysły konkurencji i wykorzystywać je w walce o klienta. Copywriter nie tylko sam sobie pisze scenariusz, ale też jest jego reżyserem.
Jak uwieść czytającego (nie tylko dla kobiet) ;)
Technik uwodzenia jest wiele, ja przedstawiÄ™ jednak te najskuteczniejsze:
- do klienta pisz zawsze na „Ty”
czuje siÄ™ on wtedy kimÅ› wyjÄ…tkowo traktowanym, bo zwracasz siÄ™ do niego, a nie do bezosobowego „PaÅ„stwa”, czyli wszystkich. Nikt nie lubi być jednym z wielu ! Kient musi czuć siÄ™ wyjÄ…tkowy, dlatego …
- bez oporów łechtaj jego próżność !
duży wpływ na decyzje o kupnie jakiegoś przedmiotu ma mnie tylko racjonalne, ale i emocjonalne podejście klienta do rzeczy. Aby sprzedać towar, należy uświadomić klientowi nie tylko jak bardzo jest on mu potrzebny, ale także to, że tylko osoby inteligentne/mądre/piękne/bogate/racjonalne kupują daną rzecz. Klient często kupuje coś, żeby poczuć się tak, jakie ma wyobrażenie na swój temat, albo jak chce, by postrzegało go otoczenie. Zapamiętaj ! każdy człowiek jest próżny ! ale ..
- możesz też wykreować w nim potrzebę posiadania
przez perswazję całkiem racjonalną, a przynajmniej perswadować w takim ciągu tekstu, by klient był przekonany, że dokonuje najlepszego z możliwych wyborów. Tu z pomocą przychodzi osławiona (nie bez powodu) AIDA, czyli ..
- Attract – Interest – Desire – Action !
w takiej kolejnoÅ›ci należy ukÅ‚adać każdÄ… reklamÄ™ perswazyjnÄ…. Najpierw musimy przyciÄ…gnąć uwagÄ™ czytajÄ…cego nasz tekst, nastÄ™pnie zainteresować go ofertÄ… na tyle, żeby wzbudzić w nim chęć posiadania. A na koÅ„cu – najważniejsze – zachÄ™cić do pojÄ™cia dziaÅ‚ania ! bez zdania zachÄ™cajÄ…cego do kontaktu lub kupna, ofertÄ™ możesz Å›miaÅ‚o wyrzucić do kosza i zająć siÄ™ ukÅ‚adaniem rymowanych wierszyków reklamowych.
Jeśli jednak czujesz, że będziesz w tym dobry to..
bagnet na pióro i nawet Ordon nie obroni się przed Twoim tekstem
--
Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl
Zobacz takze:
Siła słowa, czyli jak napisać dobry i krótki tekst rekl
Ręce jeźdźca
pomiary elektryczne
Historia różowego płomyczka
GRAFFITI ÅšMIERCI cz I